vrijdag 13 juni 2014

Haringtest


Vandaag is het vrijdag de 13e en het wil niet helemaal zoals ik zou willen. Goed nieuws genoeg, zoals dat Erik en Geeta vanuit Suriname weer even terug zijn en dat mijn schoonmoeder vandaag 83 is geworden.
Maar verder is het niet veel vandaag.

Daarom besloot ik zelf maar een haringtest uit te voeren. Na een grove selectie bleven er drie kandidaten over. En die kandidaten ging ik met een bezoek vereren.

De eerste was de viskraam op het Buitenhof, bij de ingang naar de Ridderzaal. Het was er druk, er werd bediend met 6 personen, maar toch stond er nog een rij van mensen die de nieuwe haring ook wilde proeven.

Vervolgens spoedde ik mij per fiets naar Scheveningen, waar ik bij Simonis op de Visafslagweg de tweede haring probeerde. Hier kom ik wel wekelijks, al is het maar om wat sushi voor mijn vrouw te kopen. Ook hier was het druk: op drie plekken werd de haring schoongemaakt. Ik kocht mijn proefexemplaar buiten bij de kraam van Simonis.

En tot slot ging ik naar Koning in de Bogaard  in Rijswijk. Zowel Simonis als Koning doen elk jaar mee en eindigen ook steevast in de top drie van de AD-haringtest. Tot 2012 toen een Turk er met de trofee van doorging: de gebroeders Tagi uit Leiden werden zowel in 2012 als in 2013 nummer 1. Dat is echt een prestatie, want de gebroeders Tagi komen vast niet uit een eeuwenoud geslacht van stoere vissers. In 2013 zakte Koning uit Rijswijk zelfs uit de top drie en werd vierde.

Dus afgezien van de viskraam voor de kamerleden hebben zowel Simonis als Koning goede papieren. In 2012 werd Koning nummer 2 en Simonis nummer 3. En in 2013 werd Simonis 2 en eindige Schmidt zeevis uit Rotterdam op 3.

De uitslag
Mijn Haringtest 2014 kent ook goede scores.
Koning uit Rijswijk krijgt van mij een 9,5
Simonis uit Scheveningen een 9,7.
En de viskraam op het Buitenhof een 9,9 en is daarmee de winnaar van 2014.

Nu maar afwachten waar het AD dit jaar meekomt.

Ik heb vandaag ook nog iets anders vastgesteld, namelijk dat het eten van haringen een goed middel is om opkomende depressies te bestrijden.

Morgen maar weer een haring ….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten