maandag 7 juli 2014

Heel lang geleden …

Vorige week verbleef ik een paar dagen in Drenthe en heb mijn beeld van het leven in Drenthe moeten bijstellen.

Ik fietste langs het Oranjekanaal in de buurt van Emmen en ontdekte direct de plek waar ik ooit heb leren vissen. Er was in 55 jaar niets veranderd en de sfeer die deze plek uitstraalde was exact hetzelfde gebleven. Uit dit kanaal en op deze plek haalde ik mijn eerste voorntje van nog geen 10 centimeter uit het water. De vangst in de rest van mijn leven is op twee handen te tellen. Nee, dan doet een van de kinderen dat aanzienlijk beter.



Het bezoek van de viskraam op de weekmarkt in Emmen liep uit op een deceptie. Met in mijn achterhoofd de haringtest van een paar weken geleden liet ik mijn oog vallen op de al schoongemaakte haringen en wist een ding zeker: die ga ik niet opeten. De verkoper stond te pochen dat hij de beste haring van ZO - Drenthe verkocht, maar ik overwoog om de NVWA te bellen om de ranzige haringen te melden. Ik besefte dat ze te laat zouden komen, want vijf minuten later waren de vijf haringen, die er lagen, al verkocht en verorberd en bleven de Emmenaren die zich te goed deden aan de vis wonderwel op de been.

Waarover ik me ook heb verbaasd was de aardappelteelt in die streek. Heel lang geleden waren de akkers klein en trok de boer met paard en wagen door zijn bezit. In mijn herinnering waren de aardappelplanten zo’n 30 à 40 centimeter hoog. Wat ik nu zag, waren enorme akkers met alleen maar aardappelen en de struiken waren 80 å 90 centimeter hoog, met uitschieters van een meter. Onderweg werden aardappelen te koop aangeboden met als gevolg dat we in ieder geval deze week Drentse aardappelen eten, die om het eenvoudig te houden Frieslanders heten. Bij een korte studie van de aardappel (Solanum tuberosum) gaat een wereld open. ”De aardappelsoort die het meest geteeld wordt is Solanum tuberosum (een Tetrapolide met 48 chromosomen). Er zijn vier diploïde soorten (met 24 chromosomen): stenototum, phureja, goniocalyx en ajanhuiti. En dan zijn er nog twee triploïdie soorten (met 36 chromosomen): chaucha en juzepczukii. En tot slot is er nog een pentaploide soort (met 60 chromosomen): Solanum curtilobom."  Ik zou in een quiz niet veel verder komen dan de opsomming van de Bildstar, Bintje, Opperdoezen en Eigenheimer. En sinds een paar dagen de Frieslanders. Maar er zijn meer dan 200 soorten aardappelen.

Louis van Gaal heeft inmiddels de status van de Verlosser bereikt. Het is ongelooflijk hoe snel een transformatie van een B-team, dat met moeite de achtste finales zou halen, is uitgeroepen als het beste team ooit. Een “gefotoshopte” afbeelding van van Gaal op het Christus beeld in Rio de Janeiro  gaat de hele wereld over. Hij boft, hij heeft een stevig voetstuk, maar laten we hopen dat hij er de komende week niet vanaf valt. Als het aan die jaloerse nare mannetjes in de voetbal programma’s ligt, zouden ze hem het liefst eigenhandig van de rots in Rio gooien.
Het lijken beelden van heel lang geleden.
Niemand kan dat beter uitdrukken dan Yentl en de Boer in hun song “Heel lang geleden”.
Luister maar eens http://youtu.be/ek6g17MAINM





Geen opmerkingen:

Een reactie posten